2Horizons

2Horizons is een stichting opgericht met als doel een nieuw soort larp te introduceren in de al bestaande larp communitie. Al vijf jaar lang organiseert 2Horizons kleine evenementen in de omgeving van Nijmegen. In het voorjaar van 2015 zijn Gerben Bulthuis, Harm Winkelmolen en Gerben Zweers om tafel gaan zitten om een stap verder te zetten. Namelijk een stichting op te richten om op grotere schaal larp evenementen te kunnen organiseren. Zodoende hebben we Limes het leven ingeblazen, een mythologische larp dat zich afspeelt rondom Nijmegen tijdens de Romeinse tijd. Niet veel later begon ook Yggdrasil zijn vorm te krijgen.

Onze visie:

Larp is een breed begrip dat je op vele manieren kunt invullen. Limes en Yggdrasil zijn mythologische larps waar we de nadruk leggen op historie en dat aanvullen met mythologie. Dit betekent dat Limes en Yggdrasil meer op rollenspel zijn gericht dan dat het een computerspel is. We proberen zoveel mogelijk invulling te geven aan de wereld en het leven in die wereld. Zo willen we afstappen van het idee dat je een MMORPG speelt zoals World of Warcraft of een DnD achtige larp wereld. Onderdeel zijn van het bestaan in die tijd staat centraal. Zo leggen wij de nadruk op het leven en arbeid van die tijd en proberen we ingewikkelde vechtsystemen te vermijden. Dat het een mythologische setting is, zorgt er ook voor dat het begrip magie anders ingevuld wordt dan je zou verwachten. Magie is iets spiritueels wat alleen priesters of druÔden zouden kunnen. Ook is het mogelijk dat jouw karakter een mythologisch wezen ontmoet. Dit is een bijzondere ontmoeting, en jouw karakter heeft het waarschijnlijk nog nooit meegemaakt. Mythologie moet meer een beleving worden dan een speelbaar element.

Een ander punt in de beleving wat in onze visie is opgenomen, is het dagelijks leven. We merken dat larp vooral gaat om episch en de held zijn. Terwijl als wij naar ReŽnactment kijken, er veel spel uit het dagelijks leven gehaald kan worden. Het zorgen voor je eten en drinken, het uitspelen van een beroep en het verwerken van cultuur. Door dit soort elementen over te nemen vanuit het ReŽnactment komt de wereld echt tot leven.

Ook afwijkend is de manier waarop wij de spelers willen vermaken. Voor ons is het van belang de setting van de spelers te maken. Spelers kunnen zich inlezen in de vele bronnen die vooral op het internet beschikbaar zijn en er hun eigen karakter mee samenstellen. Als organisatie onderscheiden wij twee soorten plot dat wij de spelers aanbieden. Het eerste soort plot is het verhaal dat we de spelers bieden. Dit bestaat uit een reeks gebeurtenissen, waar de spelers vrij zijn in wat ze er mee doen. De spelers zijn dus niet gebonden aan het verhaal. Mocht een Keltische veldheer hulp toezeggen, is het aan de spelers hoe ze reageren. Mochten ze zelfs een reden hebben om de veldheer te vervolgen, is dat de vrijheid die de spelers hebben. Zo vormt zich langzaam een verhaal dat door de keuzes die de spelers maken word gevormd. Als organisatie vinden wij het belangrijk dat we hier ook zoveel mogelijk achtergrond van de spelers zelf in meenemen. Het tweede soort plot is kort plot, vaak in de vorm van opdrachten die figuranten het spel in brengen om de wereld te laten leven. Hierbij kan men denken aan een bakker wiens meel is gestolen, of een zieke heeft bepaalde kruiden nodig die diep in het woud te vinden zijn. Figuranten bieden dit soort korte stukken spel aan. Het is aan de spelers of ze hier gebruik van maken. Hiermee willen we het dagelijkse spel bevorderen en inhoud geven aan de setting.

Aankomende evenementen

Informatie

Hieronder vind je meer informatie.